Visueel



Visueel


Zien is veel meer dan alleen maar ‘scherpzien’. Zien is ook interpreteren en begrijpen. Niet scherp zien, kan worden veroorzaakt doordat je ogen niet goed samenwerken. Als dit het geval is dan noemt men dit een visuele disfunctie. Beide ogen zien een plaatje en in de hersenen worden deze twee plaatjes over elkaar heen geschoven en wordt er één beeld van gemaakt.


Als de ogen niet goed samenwerken, worden de plaatjes niet goed aan de hersenen doorgegeven en wordt het beeld niet goed tot één beeld gemaakt.


Hierdoor gebeurt het vaak dat de verwerking van de informatie niet goed gaat. Het is dus van belang om ook naar de oogsamenwerking te kijken.



Signalen van mogelijke visuele problemen


Wanneer de ogen niet goed samenwerken ontstaat er visuele stress. Visuele problemen veroorzaken vaak problemen in de klas. Hierbij kun je denken aan een van de volgende aspecten:


  • Lezen is niet leuk, je blijft spellend en hakkelend lezen.
  • Je ziet cijfers en letters wazig, dubbel of dansend.
  • Begrijpend lezen is erg moeilijk.
  • Doordat het ruimtelijk inzicht niet goed ontwikkeld is, gaat rekenen lastig.
  • Het handschrift is erg slordig of het schrijven lukt niet.
  • Het kost een overmatige inspanning om een scherp en stilstaand beeld te krijgen. Aan het begin van de dag lukt dit nog, maar naarmate de dag vordert kost het steeds meer moeite een scherp of stilstaand beeld te krijgen. Vaak wordt dit, mede door onwetendheid, beschouwd als een concentratieprobleem.
  • Vaak hoofdpijn/buikpijn en houdingsproblemen.
  • Je haakt af tijdens de les of je werk.
  • Er is vaak veel meer tijd nodig, door de zwakke samenwerking van de ogen.


Wanneer je dit bekend voorkomt, is het goed mogelijk dat er een visueel probleem aan ten grondslag ligt.


Visuele screening en training


Bij een visuele screening wordt gebruik gemaakt van een ‘bioptor’ en een aantal andere visuele testen. Deze testen geven onder andere inzicht in het functioneren van de ogen op afstand en dichtbij. Hierdoor kan bekeken worden of de ogen goed met elkaar samenwerken. Het geeft daarnaast ook informatie over hoe de visuele informatieverwerking verloopt.


Bij ongewone of afwijkende resultaten, adviseert ‘Leermotor’ dit nader te laten onderzoeken bij een functioneel optometrist.


Mocht na de visuele screening blijken dat er hiaten zitten, dan maken we een plan van aanpak. We gaan aan de slag met specifieke oogoefeningen die gericht zijn op het trainen van de samenwerking tussen de ogen en het wegnemen van stress op de ogen en oogspieren. We starten pas met de visuele training wanneer de reflexen goed geïntegreerd zijn, omdat aan visuele disfunctie vaak actieve en niet ontwikkelde reflexen ten grondslag liggen.


Voor de visuele training is niet veel nodig. Met een marsenbal, een kralenkoord en je eigen duim kom je al een eind. Tijdens de behandeling gaan we met de samengestelde oefeningen aan de slag. Het is daarna van belang dat er thuis ook 5-10 minuten per dag wordt getraind. Vaak is er na 3 maanden duidelijk verschil te merken. Naast de oefeningen in de praktijk, zult u als ouder thuis ook met uw kind moeten oefenen. Lichamelijke klachten verminderen of verdwijnen en de schoolresultaten gaan vaak vooruit.

Share by: