Reflexintegratie

Reflexintegratie:


Bewegen is goed voor de gezondheid en essentieel voor de hersenontwikkeling. Het doel van de hersenontwikkeling is om zo veel mogelijk hersenverbindingen te maken. Deze hersenverbindingen zorgen ervoor dat het brein optimaal kan leren en het kind zich kan ontwikkelen op verschillende gebieden. De vorming van deze verbindingen vindt plaats door bewegingen en zintuigelijke ervaringen van het kind. Herhaling is hierbij het geheim voor het creëren voor een stevige connectie in het brein. Baby's hebben een scala aan bewegingen en activiteiten, die de overgang bieden van ongecoördineerde bewegingen naar gecoördineerde, ritmische motoriek.


Bewegen en een goede hersenontwikkeling zijn dus belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Wanneer het leren lezen, schrijven, rekenen en spellen niet lukt, levert dit enorm veel frustratie op. Kinderen lopen vast in hun ontwikkeling op school. Dit uit zich in boosheid, angsten, concentratieproblemen, bewegingsonrust, leer- en gedragsproblemen en zelfs in burn-out.

Hoe zit dat dan?


Wanneer kinderen tegen uitdagingen aanlopen is het belangrijk dat er gekeken wordt naar de motorische ontwikkeling. Deze ontwikkeling begint al in de baarmoeder op een reflexmatige manier; de primaire reflexen. Deze reflexen zullen de eerste maanden na de geboorte aanwezig blijven en zullen de motorische ontwikkeling in gang zetten.


Een mooi voorbeeld van de primitieve reflexen zijn de zuigreflex en de grijpreflex. Ze zijn nodig om te overleven. Wanneer er geen zuigreflex is, dan zal de baby geen voeding binnenkrijgen. Naarmate een baby ouder wordt, doven deze reflexen uit. Ze integreren, de baby heeft inmiddels geleerd hoe hij kan drinken en heeft hier geen reflex meer voor nodig. De baby kan zich weer verder ontwikkelen, het brein en lijf kunnen dus weer nieuwe dingen leren.


Na de primitieve reflexen volgen de houdingsreflexen. Een baby wil controle over de beweging krijgen zodat hij uiteindelijk tegen de zwaartekracht in vrij kan bewegen in een verticale positie. Op het moment dat een reflex niet goed geïntegreerd is, kan de daaropvolgende ontwikkeling vertraging oplopen of helemaal niet ontstaan.


Als bijvoorbeeld de Symmetrische Tonische Nek Reflex (STNR) niet goed geïntegreerd is, kunnen kinderen visuele problemen hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld niet scherp zien bij snel afwisselend kijken naar het schoolbord en naar het lesboek op tafel (herstelling van binoculair gezichtsvermogen). Ook hebben ze de neiging ‘in elkaar te zakken’, vooral aan tafel. Het kan de aandacht beïnvloeden door het ongemak om in eenzelfde positie te moeten zitten.


En wat dacht je van de zwemles? Strekken en maak je laaaang! Deze kinderen hebben moeite met leren zwemmen of niet-gesynchroniseerde bewegingen als ze boven water zwemmen. Deze kinderen zwemmen onder water vaak (heel) goed. Dit heeft ermee te maken dat de invloed van de zwaartekracht minder is en het gewicht van het water het lichaam horizontaal houdt. Doordat het hoofd onder water in een neutrale stand staat, is de STNR niet actief en kunnen armen, benen en het hoofd onafhankelijk van elkaar bewegen.


De Fundering


Het doorlopen van reflexen zijn als het ware de fundering onder alles wat je daarna leert. De reflexmatige bewegingen leggen de basis om controle te krijgen over het lichaam. Een kind leert zitten, eten, staan, lopen, waardoor het zenuwstelsel zich verder kan ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat een kind uiteindelijk in staat is om te focussen, concentreren, organiseren en begrijpen. Reflexen zijn onbewuste processen waar we geen controle over hebben en kunnen erg storend zijn wanneer deze onbedoeld aanwezig blijven.


Wanneer reflexen actief blijven, kan dit het handelingsvermogen van het kind vertragen en kunnen leerproblemen ontstaan.


Door middel van reflexintegratie wordt de basis gelegd om controle over het lichaam te krijgen, hierdoor worden neurale paden opgebouwd en posturale funderingen gecreëerd.


Rhythmic Movement Training (RMT) heeft als speerpunt de ontwikkeling en integratie van reflexpatronen in vloeiende, ritmische bewegingen te ontwikkelen en sensorische integratie van fysieke, emotionele en cognitieve stoornissen te verbeteren.


RMTi


Tijdens een behandeling reflexintegratie worden door middel van bewegingen (Rhytmic Movement Training) reflexen geïntegreerd. De bewegingen zijn gebaseerd op de natuurlijke bewegingen van kinderen. Dit zijn ritmische bewegingen die een baby en heel jonge kinderen maken tijdens hun ontwikkeling. Deze bewegingen bouwen aan een zelfbewustzijn en leggen de fundamenten die nodig zijn om jezelf op allerlei gebieden goed te kunnen ontwikkelen. Denk hierbij aan de rijping van het vestibulaire gevoel, voor het leggen van de basis voor houding, algemene neurale ontwikkeling, sensorische verwerking en emoties en gedrag.


Door te werken aan de basis ontstaat er een stevig netwerk waarop gebouwd kan worden. Er is weer ruimte om optimaal te kunnen ontwikkelen.

 

Naast het werken aan de reflexen, wordt er ook gewerkt aan de psychomotoriek. Denk hierbij aan de visuele en auditieve vaardigheden en het goed doorlopen van de motorische ontwikkeling.


Share by: