Kernvisie


Kernvisie Methode


“Iedereen is geniaal, maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, zal het zijn hele leven geloven dat hij dom is.”


Het wil niet zo lukken op school. Het automatiseren komt niet op gang of het kind heeft uitdagingen op het gebied van lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen en topografie.


Wanneer kinderen vastlopen in het onderwijs gaan we kijken naar wat er aan de hand is met het kind. Er is een vermoeden van dyslexie, dyscalculie, AD(H)D. Door het meestal auditief aanbieden van lesstof, de waarde van feitenkennis, instampen en praktisch oefenen (auditieve informatieverwerking), krijgen deze groep kinderen al vaak op jonge leeftijd het gevoel de zin in school te verliezen. Hierbij kun je denken aan concentratieproblemen, faalangst, negatieve gedachten als: ‘Er is iets mis met mij.”, “Ik kan het toch niet.".


Het is belangrijk dat het kind zichzelf gaat begrijpen.


Het kind gaat er vanuit dat iedereen hetzelfde is als hij. Dit maakt dat hij vaak niet begrijpt waarom hij bepaalde dingen anders doet dan (een deel van de) anderen. Deze groep kinderen zijn visueel ruimtelijk ingesteld. De rechter-hersenhelft is bij hen dominant. Door de sterke werking van de rechterhersenhelft spelen verbeelding, empathie, creativiteit, inzicht, ritme en 3D een grote rol in de manier van denken. Het nadeel is dat het huidige ‘klassieke’ onderwijs weinig aansluit op deze denkwijze.


Ik werk met de Kernvisie methode en coach bij schoolgerelateerde problemen en uitdagingen. Ik leer kinderen op een andere manier te leren, juist door gebruik te maken van hun talenten en niet in herhaling te vallen van wat al eerder is aangeboden. Dat het opnieuw aanbieden van de lesstof niet wil lukken, heeft vaak te maken omdat het niet aansluit bij de leervoorkeur van het kind. De Kernvisie methode gaat niet uit van stoornissen of tekortkomingen, maar ziet de problemen die kinderen ervaren als gevolg van ‘anders denken en doen'.


Ieder mens denkt op vier verschillende manieren: visueel (in beelden), auditief (op het gehoor), kinesthetisch (met het gevoel) en digitaal (met het verstand). We gebruiken al deze denk-systemen, maar hebben wel onze voorkeuren in het gebruik van deze systemen. En deze zijn bepalend voor de leervoorkeur van het kind.


In het onderwijs wordt met name auditief en digitaal lesgegeven (linksgeoriënteerde denkers), de instructie is veelal talig ingesteld terwijl veel kinderen dit (nog) niet zijn.


Visueel en kinesthetisch denken (rechts-georiënteerde denkers) vraagt om een andere aanpak. Deze groep kinderen denkt in beelden en niet in woorden. Daarnaast associëren zij met wat zij visueel en gevoelsmatig waarnemen, waardoor zij nog al eens als ‘afwezig’ of ‘afgeleid’ worden betiteld. Wist je dat dit “dromen” te maken heeft met het omzetten van woorden naar plaatjes? Het is eigenlijk een vertaling van de mondelinge uitleg naar het visueel opslaan.

De Methode


Met behulp van de Kernvisie methode leert het kind hoe het op een andere manier kan leren en deze kan toepassen op school. Wanneer zij leren de lesstof visueel op te slaan, komen ze er achter dat hun talent benut kan worden en zij ook tot leren kunnen komen.


Talenten


Het zit er wel in, maar het komt er niet uit. Bij Praktijk Leermotor is er ruimte voor talent. Met de Kernvisie methode gaan we gebruik maken van de talenten van kinderen, waardoor zij wel in staat zijn om te leren.


Ze gaan succeservaringen opdoen en het zelfvertrouwen groeit.


De kernvisie methode behandelt de volgende onderwerpen:


  • basistechniek (altijd);
  • alfabet;
  • lezen;
  • spelling;
  • lange klank / korte klank;
  • twee tekenklanken (eu, au, ou, etc.);
  • tegenwoordige, verleden en voltooide tijd;
  • cijfers, automatiseren rekensommen en toepassen;
  • automatiseren tafels en toepassen;
  • klokkijken;
  • topografie;
  • leren van grote teksten: mindmap.

Coaching en intake


De kernvisie methode is een kortdurend coachingstraject. De sessies vinden één keer in de drie weken plaats, samen met kind en ouder. In de tussenliggende periode wordt het aangeleerde thuis geoefend. Gemiddeld genomen zijn er 8 á 10 sessies nodig. Dit is afhankelijk van de hulpvraag.

De kernvisie methode kan worden aangeboden aan kinderen vanaf 7 jaar.


Werken vanuit een totaalaanpak


Wanneer er nog actieve reflexen aanwezig zijn, kan dit het handelingsvermogen van het kind vertragen en kunnen er leerproblemen ontstaan.


Reflexen vormen namelijk het fundament van onze ontwikkeling.


Ze zorgen voor een stevige basis, waardoor een kind zich goed kan concentreren op school, stil kan zitten, lekker in zijn vel zit en kan komen tot leren lezen, rekenen en schrijven. Lees hier meer over reflexintegratie.


Ook kijken we of er sprake is van een visuele disfunctie. Dit is namelijk een onzichtbare belemmering bij alle vakken op school. Als visueel screener onderzoek ik of er geen belemmeringen zijn in de oogmotoriek of de samenwerking van de ogen.


Het is uiteraard ook mogelijk om alleen voor de Kernvisie methode coaching te kiezen.

Share by: