Lezen


Lezen


Lezen is geen vaardigheid die een beroep doet op één bepaald gebied in de hersenen. Het leesproces activeert een groot aantal hersen-gebieden en om die reden moet een goede leesaanpak ook divers zijn.


Zowel het auditieve, visuele, tactiele, motorische, emotionele en creatieve aspect is onmisbaar om een goed resultaat neer te zetten.


Wanneer de gangbare manier via hakken en plakken niet toereikend is om te leren lezen, zetten we de LeesMatrix in. Eerst het gehele woord aanbieden en dan pas de delen. Kinderen met bijvoorbeeld dyslexie of TOS zijn erg gebaat bij deze methode.


De LeesMatrix


Is een remediërende leesmethode voor kinderen met lees- en spellingproblemen. Met de LeesMatrix aanpak is de koppeling tussen het verwerken van de visuele en auditieve informatie en het verbaliseren ervan de sleutel om tot lezen te kunnen komen.

De aanpak


Bij deze aanpak worden het woordbeeld, klankbeeld en de betekenis gekoppeld.


Het kind leert lezen zoals het heeft leren praten.


Het gehele woord met daarbij de betekenis. We starten met de 51 basiswoorden. Deze basiswoorden worden met verschillende technieken eigen gemaakt. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met welke hersenheft dominant is, de auditieve en visuele verwerkingssnelheid en of het kind radend of spellend leest.


Voorwaarden:


Om tot schools leren te kunnen komen zijn leervoorwaarden nodig. Daarom zal voor start een uitgebreide screening plaatsvinden.


Tijdens de screening wordt gekeken naar de neuro-senso-motorische ontwikkeling (reflexen), de visuele ontwikkeling, auditieve ontwikkeling en vormbesef.

Share by: