Begrijpend Lezen


Begrijpend Lezen


Alle teksten de Baas!


Door 6 simpele stappen te volgen krijg je overzicht en inzicht in teksten.


Om goed te leren begrijpen waar een tekst over gaat, is de ontwikkeling van de woordenschat en het niveau van het technisch lezen essentieel. Door na te denken over de tekst en jezelf voortdurend vragen te stellen, worden verbanden gelegd, waardoor inzicht en overzicht ontstaat. Je snapt de tekst, ziet het voor je in een plaatje, kan het in je eigen woorden navertellen en je woordenschat wordt (nog) groter!


Wist je dat begrijpend lezen de basis is voor vrijwel alle schoolvakken? En dat daarom het aanleren van een goede manier om begrijpend te kunnen lezen, heel belangrijk is voor de rest van je schoolcarrière?


Andere vakken


Ook bij het vak rekenen en dan met name bij verhaaltjessommen, is het leggen van verbanden heel belangrijk. Je moet begrijpen hoe het verhaaltje in elkaar zit. Daarna kun je pas de som uitrekenen. Dus verhaaltjessommen oplossen, is eigenlijk deels begrijpend lezen!


En natuurlijk gebruik je begrijpend lezen ook voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkunde. Als je niet begrijpt wat je leest, kun je je de leerstof niet eigen maken. Of je moet alles letterlijk uit je hoofd leren. Sommige kinderen kunnen dat, maar begrijpen niet wat ze leren. Ze kunnen alleen reproduceren en bij inzichtvragen vallen ze door de mand.


Als kinderen niet goed begrijpend kunnen lezen, kan dat voor problemen zorgen in het Voortgezet onderwijs.

Overzicht en inzicht


De methodiek is ontwikkeld om kinderen vanaf groep 5 t/m het voortgezet onderwijs op een makkelijke manier met teksten om te leren gaan. In 6 stappen leren de kinderen hoe ze door teksten kunnen komen en deze te begrijpen en te onthouden.


Door na te denken over de tekst en jezelf vragen te stellen, worden verbanden gelegd, waardoor overzicht en inzicht ontstaat.


Daardoor snap je de tekst en kan je het in je eigen woorden navertellen. Door met kleuren en plaatjes te werken, krijg je meer inzicht in de tekst. Mindmappen is hier een onderdeel van. Het stappenplan biedt hiervoor een uitstekende leidraad, waardoor deze vaardigheden (samenvatting, mindmap maken enz.) steeds makkelijker te ontwikkelen zijn. Deze methodiek is voor zowel beelddenkers als taaldenkers zeer goed in te zetten.


Naast het werken met de 6 stappen, ga je:


  • Je woordenschat vergroten.
  • Leren wat signaalwoorden zijn.
  • Synoniemen in teksten vinden.


Hoe en wat?


In 10 individuele lessen van een uur leert een kind een tekst te overzien, verschillende leesstrategieën toe te passen, vragen te maken bij een tekst en nog veel meer. Ook wordt aandacht besteed aan hoe je hersenen leren, hoe je ogen lezen en hoe je dit kan combineren. Dit oefenen we door actief aan de slag te gaan.

Share by: