Spellen


Spellen


Voor kinderen die moeite hebben met spelling kunnen we woordbeeldtrainer inzetten om het spellingprobleem aan te pakken. WoordBeeldtrainer is een remediërende spellingsaanpak waarmee kinderen alsnog, opnieuw of beter kunnen leren spellen.


WoordBeeldTrainer is een onafhankelijke methode en kan dus naast elke methode op school worden gebruikt.


Het sluit aan bij alle leervoorkeuren (dominantieprofielen), omdat er op alle zintuigen (zien, horen, zeggen, voelen en denken) een beroep wordt gedaan.


Kinderen met spellingproblemen hebben vaak moeite met de auditief-analytische methode. Ze kunnen de spellingsregels niet onthouden en/of toepassen. De methode WoordBeeldTrainer werkt met woordbeelden. Een methode om klank (auditief) en woordbeeld (visueel) samen te brengen, daarom is Woordbeeldtrainer uitermate geschikt voor kinderen met een visuele voorkeur voor onthouden.

Instapniveau


Allereerst wordt het instapniveau van spelling bepaald door middel van het afnemen van een PI-dictee (opgenomen in het landelijk dyslexieprotocol). Zo wordt in kaart gebracht welke spellingscategorieën geoefend moeten worden en kan er gestart worden met de woordbeeldtraining. Dit gebeurt thuis, met behulp van het computerprogramma. Het programma laat het kind elk woordje op krachtige wijze visualiseren. Elke dag 10 woordjes, 4 dagen oefenen, 1 dag dictee.


WoordBeeldTrainer is goed te combineren met de Kernvisie methode.


Voorwaarden:


Om tot schools leren te kunnen komen zijn leervoorwaarden nodig. Daarom zal voor start een uitgebreide screening plaatsvinden. Tijdens de screening wordt gekeken naar de neuro-senso-motorische ontwikkeling (reflexen), de visuele ontwikkeling, auditieve ontwikkeling, lateralisatie en het werkgeheugen.

Share by: